Happy & Healthy Food

Kimchi = happy food! 

 Wat je eet heeft een enorme invloed op je hormonen. Je kiest dus best voor gezonde voeding zoals fruit, groenten, volkoren granen, vis en voedingsproducten die weldadig zijn voor je darmbacteriën. Dergelijk voedsel bevat veel vitamines, mineralen, vezels, ontstekingsremmers en bacteriën die het stresshormoon doen dalen en het gelukshormoon doen stijgen.

Ook het omgekeerde is waar! Het eten van suiker en vetten verstoort je hormonen en draagt bij tot depressieve gevoelens. Het Europese project MoodFood toonde het effect van voeding op depressieve gevoelens aan via een grootschalig onderzoek.

 

kimchi = healthy food!

Het Amerikaanse magazine Health riep in 2016 kimchi uit tot ’s werelds meest gezonde voeding. Ook in eigen land wordt kimchi als dé nieuwe gezonde trend neergezet. 

Maar is dat zo? Waarom is kimchi gezond? Eigenlijk is het heel simpel, je moet slechts 3 dingen onthouden:

  1. Kimchi bestaat uit rauwe groenten: superingrediënten, want een grote bron van vezels!
  2. Die groenten zijn gefermenteerd, de koolhydraten zijn getransformeerd in gezonde bacteriën.
  3. Door die fermentatie is kimchi een feestgerecht voor je darmen en je geest.

Kimchi met superingrediënten

Kimchi bestaat voornamelijk uit rauwe groenten maar er zitten ook specerijen, kruiden en fruit in. Koreanen voegen vaak zeevruchten of vlees toe maar die vind je niet terug in Ferula’s (vegan) kimchi.

De voornaamste rauwe groenten in Ferula’s kimchi is Chinese kool. Wist je al dat kolen superfoods zijn? Ze zijn een perfecte bron van voedingsvezels, vitamine C, foliumzuur en vitamine K. Ze bevatten ook van nature weinig calorieën en bevatten bioactieve stoffen die mogelijk een rol spelen in de preventie van welvaartsziekten zoals kanker en hart- en vaatziekten

 

 Gefermenteerde groenten

Wanneer ingrediënten fermenteren, ondergaan ze een transformatie tot iets helemaal anders. De fermentatie van kimchi doet melkzuurbacteriën ontstaan. Die zorgen er niet alleen voor dat suikers omgezet worden in melkzuur, ze zijn tegelijk een weldaad voor onze darmen!

Diezelfde soort melkzuurbacteriën vinden we trouwens ook terug in yoghurt. En zoals je wellicht weet, heeft ook yoghurt een voordelige invloed op de darmflora.

 

Darmbacteriën, je beste vriend

Onze darmen bevatten ongeveer tien biljoen bacteriën. Deze bacteroën zorgen voor een goede werking van ons lichaam en ondersteunen onder andere de vertering, immuniteit en hormoonhuishouding. Maar dat is niet alles! Lees bijvoorbeeld de uitspraak van Dr. Nathalie Michels in Knack. Zij legt uit hoe darmbacteriën onze gevoelens mee dirigeren.

“Darmbacteriën zijn nog actiever dan eerst gedacht. Zo is de laatste jaren aangetoond dat ze kunnen communiceren met de hersenen via zenuwen, immuunsysteem en signaaldragers in het bloed zoals hormonen en neurotransmitters”.

Er is trouwens nog beter nieuws! We kunnen onze darmbacteriën positief beïnvloeden door gezond voedsel te eten. Voedsel dat rijk is aan vezels – zoals kimchi.

Waarom is kimchi zo gezond? Waarom is het happy & healthy food? Omdat kimchi rijk is aan gezonde vezels. Vezels vind je vooral in graanproducten, fruit, groenten, noten en zaden. Ze zijn prebiotisch, dat betekent dat ze bestaan uit onverteerbare koolhydraten. De bacteriën in de dikke darm breken deze onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels af en stimuleren de groei van onder meer lactobacillen.

Nog een pluspunt? Darmbacteriën worden dolgelukkig van voedingsmiddelen zoals de melkzuurbacterie die levende bacteriën (de zogenaamde probiotica) bevatten. En wat ontstond er weer door fermentatie van kimchi? Juist, melkzuurbacteriën! 

Kimchi = happy & healthy food!

Kimchi is rijk aan vezels én lactobacillen. Je schiet dus twee keer in de roos!

Uiteraard moet je een gezond voedingsmiddel ook binnen een gezond voedingspatroon eten. Het zal niet zo veel uithalen als je eens om de zoveel tijd kimchi eet terwijl je de rest van de tijd vooral ongezond voedsel nuttigt. Je vindt op onze website veel informatie over hoe je kimchi kan integreren in je huidige levensstijl.

 

Maar wat zegt de wetenschap eigenlijk?

Heel wat wetenschappers voeren onderzoek naar de relatie tussen voeding en welbevinden.

  • Dr Nathalie Michels, verbonden aan het Departement Openbare Gezondheid van de UGent, voert onderzoek naar de relatie tussen gezonde voeding en een gezonde geest. Luister even naar haar toelichting voor de universiteit van Vlaanderen met als veelzeggende titel “Waarom word je ongelukkig van chips en chocolade?“. Je begrijpt meteen waarom gezonde voeding niet los te koppelen is van een gezonde geest in een gezond lichaam!
  • Klinisch psycho-neuro-immunoloog Koen De Witte vestigt de aandacht op het belang van gefermenteerde voeding. Hij richtte kPNI Belgium (klinische psycho-neuro-immunologie) op, een opleidingscentrum voor therapeuten, artsen en gezondheidsprofessionals die zich willen specialiseren in de nutritionele geneeskunde en klinische PNI. Doel is elke patiënt opnieuw controle te geven over zijn of haar gezondheid, carrière of leven, en hen te behandelen volgens de multidisciplinaire wetenschap kPNI. Tijdens het WK voetbal in Rusland (2018) schreef hij een veelzeggend artikel onder de noemer “Waarom de Rode Duivels in Rusland kimchi moeten eten“.
  • In Groot-Brittannië draait het nieuwste boek van de bekende Dr. Michael Mosley “Het slimme darmendieet. Hoe je je lichaam radicaal van binnenuit kunt veranderen” geheel rond het voedingspatroon. “Je darmen maken je letterlijk tot wie je bent: ze beïnvloeden je gewicht, je humeur en je immuunsysteem. Daarom kunnen we ze maar beter goed te eten geven”, zegt hij. Hij geeft enkele opvallende adviezen om jezelf van binnenuit te veranderen.

Tot slot zijn er tal van artikels die wijzen op de gezondheidsbevorderende effecten van kimchi. Je kunt ze hieronder terugvinden: